سمند سورن مدل تغییر شکل یافتهٔ سمند معمولی و سمند LX است.این خودرو اولین بار در ۱۸ بهمن ۱۳۸۵ توسط گروه صنعتی ایران خودرو رونمایی شد (دو سال پس از ارائه سمند معمولی توسط ایران خودرو).به گفته شرکت سازنده، «سورن» با کسر حرف «ر» واژه‌ای ترکی به معنای «پیش برنده»و با فتحه «ر» به معنای شجاع و دلیر و نام یکی اقوام قدیم ایرانی است.[۱]

تفاوت اصلی این خودرو با سمند معمولی، طراحی بیرونی بدنه و آپشن‌های قابل سفارش در این خودرو است. تنها تغییر قابل ذکر در داخل خودرو نسبت به سمند، ستون فرمان تلسکوپی است که در صورت تصادف از داخل جمع شده و مانع از آسیب دیدن راننده می‌شود.

وزن سورن تیپ یک هزار و ۲۲۰ کیلوگرم، طول آن ۴ و نیم متر، عرض آن ۱/۷ متر و ارتفاع آن ۱/۴ متر است و ظرفیت صندوق عقب این خودرو ۵۰۰ لیتر است. موتور سورن تیپ یک XU۷JPL۳ بوده و دارای ۴ سیلندر است. حجم موتور این خودرو هزار و۷۶۱ سی سی و حداکثر قدرت آن ۱۰۰ اسب بخار است.

شرکت ایران خودور برای طراحی سمند سورن از شرکت‌های بین‌المللی دعوت کرد که نهایتا پیشنهاد یک شرکت انگلیسی به سرپرستی «راس هیوار» انتخاب شد. طراحی سمند معمولی نیز توسط یک شرکت انگلیسی انجام شده بود.[۲]

تزئينات داخلي اين خودرو تفاوتي با سمندهاي مدل قبل ندارد تنها تفاوت طراحي فرمان آن است،در عين حال ستون فرمان ‌سمند سورن از نوع تلسكوپي است كه در تصادفات از جلو به طور خودكار جمع شده و مانع از وارد شدن آسيب به راننده مي‌شود.
ايربك، جي پي اس (مكان ياب الكترونيكي) و سيستم صوتي چند رسانه‌اي از جمله آپشين‌هايي است كه سمند سورن به آنها مجهز شده است.
بر اساس اين گزارش نوع موتور سورن تيپ يك XU7JPL3 بوده و داراي 4 سيلندر است. حجم موتور اين خودرو هزار و 761 سي سي و حداكثر قدرت آن 100 اسب بخار است.
اين خودرو در خصوص فاكتور آلايندگي داراي استاندارد يورو 2 بوده و حداكثر سرعت آن به 185 كيلومتر در ساعت مي‌رسد، ترمز اين خودرو اي بي اس بوده و مصرف سوخت اين خودرو در شهر و جاده 5/8 ليتر درصد كيلومتر و در بزرگراه 8/6 ليتر درصد كيلومتر است.
وزن سورن تيپ يك هزار و 220 كيلوگرم، طول آن 4 و نيم متر، عرض آن 7/1 متر و ارتفاع آن 4/1 متر است و ظرفيت صندوق عقب اين خودرو 500 ليتر پيش بيني شده ‌است.
به گزارش خبرنگار اقتصادي فارس وزير صنايع و معادن در مراسم رونمايي سمند پيشرفته ايران خودرو خاطرنشان كرد:‌ سال گذشته در مراسم پرده‌برداري از پژو 206 SD كه البته نام ايراني آن هنوز مشخص نشده است، در باره سرمايه‌گذاري بر روي نام‌هاي تجاري ملي بحث كرديم.
وي افزود: هنگامي كه پروژه ال نود را نيز شروع كرديم هدف اين بود كه از اين سرمايه‌گذاري مشترك نيز حاصلي نصيب كشور شود و بتوانيم وارد بازارهاي خارجي شويم.